Hogyan serkenthető az innováció?

Számítástechnikai cég csillogó üzlete a város előkelő pontján. Általuk összerakott laptopomat viszem garanciális javításra. Az ügyintéző nem tud segíteni, és nem adhat információt. Az egész érthetetlen. Kérdezem tőle, hogy szerinte normális-e ez így. Közelebb hajol, és bizalmasan odasúgja, hogy nem, és az én helyemben elvinné a gépet egy kisebb szervízbe. Megkérdezem, hogy miért nem jelenti ezt a nyilvánvaló ellentmondást a központnak. Legyint egyet, és annyit mond: „Minek? Gondolja, hogy érdekel valakit?”

Vajon milyen lehet egy olyan cég innovációs képessége, ahol még a primer ügyfélpanaszok sem jutnak el a központba, hogy új ötletek táptalajává válhassanak? Vajon ha ennyire nem elkötelezettek a munkatársak, mitől lenne késztetésük kreatív ötletekkel előállni?

Sokan hiszik, hogy a kreativitáshoz és innovációhoz kreatív és innovatív emberek szükségesek. Alapvetően három helyen hibázik ez a hozzáállás.

  • Egyrészt ott, hogy a kreativitás és az innováció legtöbbször nem elsősorban egyének különleges gondolkodásából, hanem a sokféleség erejének integrálásából fakad.
  • Másrészt az igazán innovatív dolgok ritkán pattannak ki egy ember agyából, rendszerint számos előzményt követően néha egészen apró új ötletből teljesednek ki.
  • Harmadrészt ez is olyan terület, ahol a HOGYAN lényegesebb, mint a MIT, azaz a kreativitás és innováció erejét jelentős mértékben az határozza meg, milyen módon támogatja azt a szűkebb-tágabb környezet.

Mi akadályozza leginkább a kreativitást és az innovációt egy szervezetben? A legnagyobb gát a félelem, hogy kinevetnek, kicikiznek, vagy oda sem figyelnek ránk. Ha mégis ki merem tenni magam ennek a helyzetnek, és megúszom, akkor ez a félelem a tévedéstől, a bukástól való félelemmé alakul át. Az emberek abból indulnak ki, hogy ők annyit érnek, amennyit az ötleteik, azokat pedig nehogy már csak úgy meg lehessen kérdőjelezni. Mindez alapvetően a szégyenhez kapcsolódik, amiről Brené Brown ír Bátraké a boldogság című könyvében.

Mik a jelei, hogy domináns szerepe van egy szervezetben a szégyennek? Vádaskodás, eltussolás, felelősségtologatás, pletyka, kivételezés, gúny, zaklatás. Az a bevett szemlélet, hogy valakinek el kell vinnie a balhét, vagy amikor a megszégyenítés nem is leplezett vezetői eszköz. Mindezek folyamatosan sebet ütnek az egyének és így a közösség kreativitásán, nem is beszélve az ötletek vállalásáról. Szinte mindegyikünknek vannak ezzel kapcsolatos kellemetlen iskolai emlékei.

Ahhoz tehát, hogy a kreativitás és az innováció meggyökeresedhessen, alapvetően olyan miliő megteremtése szükséges, amely vállalni kész a bizonytalanságot, a kockázatot és az érzelmi kiszolgáltatottságot. Rendszerint minden alkalmazható kreatív ötletre vagy innovációra sok-sok sikertelen, akár befuccsolt előzmény jut. Hogyan bukkanhatnának fel újabb és újabb ötletek, amennyiben már az első pár próbálkozás alapvetően kudarcélményt, szégyenérzést generál.

Jól példázza mindezt a Post-it cédulák története. Az 1960-as évek végén dr. Spencer Silver, a 3M kémikusa erős tapadó tulajdonságú ragasztószalagot kívánt kifejleszteni háztartási használatra. Többedik próbálkozására is csupán egy alacsony tapadású ragasztóanyagig jutott, ami egyértelmű kudarc volt. Öt éven át próbált Silver felfedezéséhez támogatást szerezni a 3M-ben, sikertelenül. Mindeközben szemináriumokat tartott kollégáinak, hátha valaki jó ötlettel áll elő. 1974-ben egyik kollégája, a templomi kórusban éneklő Art Fry hozakodott elő az ötlettel, hogy a ragasztóanyagot énekeskönyvének könyvjelzőinek tapadóssá tételére használják fel, így megelőzhető, hogy azok lapozgatás közben kiessenek a helyükről. Így vált a ragasztó – eredetileg kudarcot jelentő - gyengesége egy új termék alapjává. Végül 1980-ban került a termék az amerikai boltokba Post-It Notes néven, és azóta is sikertörténet.

A fentiek alapján néhány „best practice”, milyen vezetői praktikákkal serkentheted az innovációt a szervezeti egységedben:

  • Igyekezz elsősorban személyes példával megállítani az olyan kreativitás gyilkos mondatokat, mint: „Már megpróbáltuk”, „Soha nem fog működni”, „A főnök nem fogja értékelni”.
  • Olvass nem közvetlenül kapcsolódó területekről. Beszélj az embereiddel az ötleteikről, nem csak az eredményeikről. Aktívan keress új ötleteket, szempontokat, jegyezd fel őket. Becsüld az apró ötleteket is!
  • Szervezz ötletmegosztó és megtermékenyítő alkalmakat minél változatosabb emberekkel és alkalmakkor. „Mi új? Min gondolkozol? Milyen problémáról gondolod, hogy senki nem tudja megoldani?”
  • Hozz létre olyan gyakorló területet, a napi munkától leválasztva, ahol új ötletek alacsony költségű kísérletként kipróbálhatók.
  • Rendszeresen és közelről figyeld az ügyfelek elvárásait, panaszait és preferenciáit. Semmit ne vess el első kézből, mint borzasztó vagy lehetetlen. Hagyd, hogy új utakat stimuláljanak.
  • Ne csak az ötletgazdákat jutalmazd, de a szponzorokat, mentorokat is, valamint a terjesztőket, megvalósítókat is.
  • Támogasd az akciótanulást az embereid között. Próbáljatok ki dolgokat, aztán vonjátok le a tanulságokat. Ne várj a biztos siker receptjéig.
  • A legjobb baseball ütőjátékosok találati aránya kicsivel jobb 33%-nál. Ne várj jobb eredményt az innováció kapcsán sem. Teremts olyan közeget, ahol szabadon lehet megbukni és azt beismerni.
  • Kérdezd meg a munkatársaidat, hogy mi akadályozza őket.
     
 
 

 
   
     
Kérdések önmagamhoz:
    • Mennyire tartom magamat ötletesnek?
    • Milyen kép él a fejemben a kreatív, újító emberekről?
    • Melyek a szervezeti egységemen belül azok a tevékenységek, folyamatok, ahol nagy szükség lenne új megközelítésekre?
    • Milyen – akár legkisebb - kreatív ötletek, innovációs javaslatok bukkantak fel az elmúlt egy évben a szervezeti egységemben?
    • Mivel segítem én személy szerint az innovatív légkör megteremtését?
    • Mivel gátlom jelenleg az innovativitást a szervezeti egységemben?
    • Mely adottságaim, tehetségeim biztosítják leginkább a sikereimet, kiemelkedő teljesítményemet?