Stratégiatervező workshop előkészítése és levezetése

Előkészítés

    • Az érintettek körének feltárása: összegyűjteni, kik azok, akiknek véleményére a jobb megalapozottság érdekében szükség van: tulajdonosok / részvényesek, ügyfelek, hitelezők, beszállítók, hatóságok, egyéb intézmények, érdekvédők, civilek, stb./
    • A célok és az időhorizont tisztázása: a stratégiaalkotás általános kereteinek tisztázása a legfőbb érintettek igényei alapján
    • A vezetők mobilizálása: érdeklődésük felkeltése, a közreműködési szándék felébresztése
    • A munkatársak bevonása: a munkatársak kellő tájékoztatása, az alulról jövő kezdeményezések szükséges mértékű feltárásának megszervezése

Interjúzás külső szereplőkkel

    • A vezetők vakfoltjainak lefedése céljából ötleteket, gondolkodási irányokat gyűjtünk a külső érintettek megkérdezésével
    • Olyanok szempontjai is integrálódnak így, akik személyesen nem vehetnek részt a tervező munkában
    • Feltárható, hogy környezete milyen szerepet szán a szervezetnek
    • Az interjúkat az végezze, aki bizalmi kapcsolatot tud kialakítani az érintetti körrel

Interjúzás belső munkatársakkal

    • A szervezetben felhalmozódott belső tudást próbáljuk feltárni és becsatornázni a fejlesztési folyamatba
    • A kliensfronton dolgozók tapasztalata, véleménye értékes lehet a stratégia kialakításához
    • Még a lapos felépítésű, demokratikus szervezeteknél is megfigyelhető a főnök-beosztott közötti fal információ visszatartó/torzító hatása
    • Az anonimitás érdekében előnyös, ha az interjút külső tanácsadó bonyolítja le

A stratégiatervező workshop levezetése

    • A keretek kialakítása: a nyílt véleményalkotás feltételeinek biztosítása; célok, szerepek, felelősségek rögzítése; a résztvevők igényeinek tisztázása; zavartalan helyszín biztosítása; a levezető tanácsadó szerepe, hatásköre
    • Folyamat: távlati jövőkép a szervezet stratégiai céljai helyzetértékelés kritikai elemzés változtatási szükségletek fejlesztési prioritások  akciótervek elköteleződés felelősök szervezeti illesztés külső és belső kommunikáció

A levezető tanácsadó (facilitátor) szerepe

    • A folyamat kereteinek tartása
    • Minden szereplő arányos közreműködésének biztosítása
    • Pontosítás kérdésekkel, vélemények tükrözése, összefoglalás, visszajelzés, ösztönzés, stb.
    • Módszertani támogatás
    • A munka hatékonyságának biztosítása

Utánkövetés támogatása

    • Összefoglaló visszajelzés a helyzetfelmérésben közreműködők számára
    • A stratégiai terv első üzeneteinek közvetítése
    • A stratégiai akciótervek véglegesítése: a stratégiai tervek lényege a megvalósítás, amihez az akciótervek reális és pontos paraméterezése szükséges
    • Vezetői egyeztetések: az előrehaladás folyamatos nyomon követése, szükség esetén a változó körülményekhez való illesztés
    • Külső és belső kommunikáció: cél, üzenet, célcsoport, csatorna, eszköz, monitoring …